Έκκληση στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης να σέβεται το δημόσιο αγαθό των αστικών συγκοινωνιών και να «κόβει» εισιτήριο, κάνει ο ΟΑΣΘ.
Σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε το μεσημέρι ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού καθ. Γιώργος Σκόδρας μαζί με στελέχη του ΟΑΣΘ, τόνισε ότι από την 1η Δεκεμβρίου θα αρχίσει να εφαρμόζεται μία νέα στρατηγική με στόχο τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής στα δρομολόγια των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.
Δυστυχώς, όπως τόνισε ο κ. Σκόδρας, το πρόβλημα έχει πάρει καταστρεπτικές διαστάσεις, κυρίως λόγω της κουλτούρας του «Δεν Πληρώνω», που κυριάρχησε την προηγούμενη περίοδο και αναπτύχθηκε μέσω της μείωσης (σε σημείο εξαφάνισης) των ελέγχων και των προστίμων, όπως φάνηκε και στα αναλυτικά στοιχεία που παρουσίασε.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στη διάρκεια ενός μήνα, τον Οκτώβριο του 2021, έγιναν εννέα φορές περισσότεροι έλεγχοι από όσους είχαν γίνει στη διάρκεια οκτώ μηνών, στο διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2019!
Συνέπεια αυτής της απαράδεκτης πρακτικής ήταν η δραστική μείωση των εσόδων του ΟΑΣΘ ήδη από την προ πανδημίας περίοδο. Ενδεικτικά, κάθε λεωφορείο απέδιδε πριν την κρατικοποίηση 9.500 ευρώ ανά μήνα, ενώ μετά την κρατικοποίηση οριακά 7.900 ευρώ ανά μήνα. Έτσι, η μεγάλη πτώση των εσόδων ανά λεωφορείο, σε συνδυασμό με την μείωση του αριθμού των κυκλοφορούντων οχημάτων οδήγησε στην κατάρρευση των εσόδων (μείωση άνω του 40%).
Παρά την αρχική ανάκαμψη (Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2019: 9.450 ευρώ ανά μήνα), η έλευση της πανδημίας μεγέθυνε το πρόβλημα. Έτσι, σήμερα τα μηνιαία έσοδα του ΟΑΣΘ είναι περίπου 1,2 εκατ. ευρώ, ενώ οι δαπάνες περίπου 9 εκατ. ευρώ, με συνέπεια τα έσοδα να καλύπτουν μόλις το 14% των δαπανών. (Δείτε εδώ την παρουσίαση του Γ. Σκόδρα)
«Η κατάσταση αυτή υποχρεώνει τον Οργανισμό να αναζητά το υπόλοιπο 86% του κύκλου εργασιών του από τον κρατικό προϋπολογισμό, ο οποίος, με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή έχει ήδη προσφέρει περί τα 200 εκ. ευρώ, τους τελευταίους 30 μήνες», όπως χαρακτηριστικά πρόσθεσε, κατά τη διαδικτυακή του παρέμβαση στη συνέντευξη Τύπου, ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς.
Στόχος του ΟΑΣΘ είναι να αυξήσει τα έσοδα του μέσα στο επόμενο οκτάμηνο σε ένα ποσοστό που θα προσεγγίζει το 40-45% του κύκλου εργασιών του, εξήγησε ο κ. Σκόδρας.
Για να αναταχθεί αυτή η κατάσταση ο ΟΑΣΘ αυξάνει στους 90 (από τους 45 που ήταν εν υπηρεσία τον Αύγουστο), τους ελεγκτές κομίστρου, οι οποίοι, αφού εκπαιδεύθηκαν και εξοπλίστηκαν με φορητές συσκευές, ρίχνονται από την 1η Δεκεμβρίου στη μάχη κατά της εισιτηριοδιαφυγής!
Η νέα στρατηγική προβλέπει ότι οι «Στάσιμοι Ελεγκτές» θα βρίσκονται, φορώντας ρούχα με τα λογότυπα του ΟΑΣΘ (μπουφάν και καπέλο τζόκεϊ) σε σημείο εντός του λεωφορείου προκειμένου να «υπενθυμίζουν» με την παρουσία τους στον επιβάτη την υποχρέωση του να ακυρώσει το εισιτήριο του με τρόπο αδρό και πολιτισμένο, χωρίς τη «μετωπική» διαδικασία του ελέγχου και της επιβολής προστίμου.
Ταυτόχρονα όμως, όπως είπε στη συνέντευξη Τύπου ο Χρήστος Χατζηγεωργίου, Διευθυντής Διασφάλισης Εσόδων, θα συνεχιστούν και μάλιστα πυκνότεροι, οι «κλασικοί», αιφνιδιαστικοί έλεγχοι από τους ελεγκτές του ΟΑΣΘ.
Τρίτος πυλώνας της νέας στρατηγικής του ΟΑΣΘ είναι η καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, κυρίως των νέων, μέσω ενός καλαίσθητου σποτ, που θα παίξει στις αρχές της νέας χρονιάς σε ΜΜΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
«Ευχαριστούμε από καρδιάς τους παγκόσμιας φήμης αθλητές των ομάδων της πόλης μας, που αφιλοκερδώς και με απίστευτα θετική διάθεση συμμετέχουν στο σποτ μας. Μας σκλάβωσαν με την ευγένεια τους ο Χρυσός μας Ολυμπιονίκης Ιωάννης Μελισσανίδης, που είναι άλλωστε και παιδί του ΟΑΣΘ, καθώς ο αείμνηστος πατέρας του ήταν υπάλληλος του Οργανισμού, ο αρχηγός του ΠΑΟΚ Αντρέ Βιεϊρίνια, ο ηγέτης του βολεϊκού Ηρακλή Αντρέι Κράβαρικ, ο πολλά υποσχόμενος άσος του μπάσκετ του Άρη Όμηρος Νετζήπογλου και ο πρωταθλητής δρομέας του “Σ.Σ. Αλεξάνδρου Μακεδονίας” Βασίλης Παππάς», τόνισε ο Πρόεδρος του ΟΑΣΘ.
Όπως σημείωσε ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ, Γιάννης Δήμκας, στόχος όλων θα πρέπει να είναι η διαρκής ευαισθητοποίηση του επιβατικού κοινού ότι δεν μπορεί να είναι αποδεκτή η πρακτική του παίρνω ένα αγαθό ή απολαμβάνω μία υπηρεσία χωρίς να την πληρώνω. «Το κοινό πρέπει να καταλάβει», πρόσθεσε ο κ. Δήμκας, «ότι εμείς οι εργαζόμενοι δεν είμαστε εχθροί, αλλά σύμμαχοι του επιβάτη. Όπως οι εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ βοηθούν καθημερινά το επιβατικό κοινό, παρέχοντας το αγαθό της συγκοινωνίας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο υπό αυτές τις συνθήκες, έτσι και το επιβατικό κοινό θα πρέπει να βοηθάει τους εργαζόμενους στο δύσκολο έργο τους».
Η πορεία των 30 μηνών
Η νέα στρατηγική του ΟΑΣΘ γίνεται δυνατή καθώς επιτυγχάνεται σταδιακά ο «Νο1» στόχος του Οργανισμού που ήταν η δραστική αύξηση του αριθμού των λεωφορείων του. Όπως τόνισε ο Γιώργος Σκόδρας τους τελευταίους 27 μήνες στις αστικές συγκοινωνίες έχουν προστεθεί 435 λεωφορεία, περισσότερα δηλαδή από όσα είχε προμηθευτεί ο ΟΑΣΘ τις τελευταίες δεκαετίες.
Το άθροισμα αυτό προκύπτει από τα 50 λεωφορεία που δώρισε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, συν τα 125 λεωφορεία που δρομολογήθηκαν από τα ΚΤΕΛ με την παραχώρηση των περιφερειακών δρομολογίων, συν τα 260 (σε δύο φάσεις), που προστέθηκαν από την ανάθεση μέσω Leasing.