Πριν από μερικές μέρες ο κ. Μητσοτάκης, κατά την επίσκεψή του στην Θεσσαλονίκη, θεώρησε σκόπιμο να αναφερθεί απαξιωτικά για την προσπάθεια που γίνεται σήμερα στον Ο.Α.Σ.Θ προκειμένου να αποκατασταθεί η τεράστια ζημιά που συντελέστηκε στα προηγούμενα χρόνια.
Υποσχεθήκαμε ότι θα υπάρξει απάντηση. Μία απάντηση η οποία έχει στο κάδρο τον συνυπεύθυνων και τον κ. Μητσοτάκη.
Με τον Ν.4313/2014, (αντίγραφο του οποίου σας επισυνάπτουμε με Νο1) καταλογίστηκε σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου ποσόν 319.877.516,65 ευρώ.
Το ποσό αυτό αναλυτικά αφορούσε:
120.687.472,82 ευρώ για τα έτη 2010, 2011, 2012, 2013.
54.773.964,22 ευρώ για το έτος 2014 και
144.416.079,61 ευρώ για τα έτη 2015, 2016, 2017 {πρόβλεψη}.
Τα ποσά αυτά για τα έτη 2010, 2011, 2012, 2013 και 2014 αποτελούσαν πρόσθετη αντισταθμιστική καταβολή.
Για δε τα έτη 2015, 2016, 2017 προϋπολογιστική.
Από τον πίνακα Νο2 που επίσης σας επισυνάπτουμε, προκύπτει ότι ήδη είχαν καταβληθεί υπέρογκα ποσά αντισταθμιστικής καταβολής.
Για τα έτη μέχρι το 2014, ευρώ 590.372.252
ενώ για τα έτη 2015, 2016, 2017 είναι προϋπολογιζόμενα.
Στον πίνακα των υπουργών που υπογράφουν το συγκεκριμένο νομοθέτημα (συνημμένο Νο3) φιγουράρει εκτός των άλλων και το όνομα του κ. Κυριάκου Μητσοτάκη.
Γιατί όμως ένα μήνα πριν από τις εκλογές του 2015, η απερχόμενη τότε κυβέρνηση αισθάνθηκε την ανάγκη να εκδώσει αυτό τον νόμο; Η απάντηση είναι σαφής και αποτυπώνεται σε κείμενα της προηγούμενης διοίκησης και Διαιτητικής Απόφασης του 20/2017.
Διότι είχαν σε εκκρεμότητα και αδυνατούσαν να οριστικοποιήσουν και να υιοθετήσουν, τα ποσά της χρηματοδότησης (αντισταθμιστική εισφορά) για τα έτη από 2009 μέχρι το 2014.
Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με την οικονομική συμφωνία που περιλαμβάνεται στο Ν. 2898/2001 και τη Διαιτητική Απόφαση 20/2017 η οριστικοποίηση της αντισταθμιστικής εισφοράς θα έπρεπε, για κάθε χρήση, να είχε ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του επόμενου έτους.
Τί ακριβώς ήθελε να κάνει η τότε κυβέρνηση με τον Ο.Α.Σ.Θ.; Εδώ τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά. Ήθελε να μεταφέρει τις υπέρογκες χρηματοδοτήσεις του Ο.Α.Σ.Θ, μέχρι και το 2014, στην επόμενη κυβέρνηση, ενώ για τα επόμενα χρόνια 2015, 2016, 2017 προϋπολόγιζε μικρή μεν χρηματοδότηση της τάξεως των 40-47 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ενώ ταυτόχρονα προϋπολόγιζε θεαματική αύξηση των εσόδων.
Τί ακριβώς πρότεινε; Μέχρι και 100% στην αύξηση του κομίστρου. Στο σχετικό πίνακα Νο6 πουσας παραθέτουμε ως παράδειγμα οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών θα αυξάνονταν από 66,67% έως και 100%, δηλαδή η κάρτα που σήμερα κοστίζει 30 ευρώ θα κόστιζε 50 και 60 ευρώ.
Αντί λοιπόν, να προχωρήσει σε μια εξυγίανση του φορέα, με τον Ν.4313/2014, μετακυλούσε τα κόστη της κακοδιαχείρισης στο Δημόσιο και στους πολίτες.
Τι θα έπρεπε να κάνει με βάση τα επιχειρησιακά δεδομένα του Ο.Α.Σ.Θ.;
Μέχρι και το 2014 ήταν σαφές ότι πρόκειται για μία οικονομική μονάδα με απίστευτα διαχειριστικά προβλήματα. Παρά τις υπέρογκες χρηματοδοτήσεις η ρευστότητά του ήταν σε χαμηλότατα επίπεδα που πρόδιδαν αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων του τόσο προς τους πιστωτές, όσο και προς τους εργαζομένους.
Την ίδια στιγμή μοίραζε κανονικά το επιχειρηματικό κέρδος.
Τέλος να σημειωθεί ότι, στον ισολογισμό έναρξης που συνέταξε ο ορκωτός ελεγκτής για το διάστημα 01/01 μέχρι 07/08/2017, καταγράφεται ζημιά 35 εκατ. Ευρώ (συνημμένο Νο10)
Η επιχειρησιακή δυνατότητα του στόλου των λεωφορείων ήταν σε προϊούσα απαξίωση.
Να σημειωθεί ότι η συμφωνία για τη διαχείριση των αστικών συγκοινωνιών προέβλεπε ποσοστό απόκλισης από τα προγραμματισμένα σε κίνηση λεωφορεία όχι μεγαλύτερη του 5%. Ήδη από ότι φαίνεται από τον ΠΙΝΑΚΑ Νο9, το 2014, τη χρονιά δηλαδή που η προηγούμενη κυβέρνηση εξέδιδε τον Ν.4313/2014, η απόκλιση αυτή ξεπερνούσε το 26%.
Τα γεγονός καταμαρτυρούσε την κακή κατάσταση του στόλου και προοιώνιζε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε μέχρι σήμερα.
Είναι καταφανές ότι επρόκειτο για ένα οικονομικά και επιχειρησιακά χρεοκοπημένο οργανισμό.
Δικαίως ο Αύγουστος του 2017 έχει χαρακτηριστεί ως σημείο μηδέν, όπου το δίλημμα που υπήρχε ήταν: ή θα υπάρξει τομή ή ο οργανισμός θα έκλεινε αφήνοντας την πόλη χωρίς συγκοινωνίες και ταυτοχρόνως 2.300 εργαζόμενους σε ανεργία.
Με την υλοποίηση του Ν.4482/2017 αναλήφθηκαν από την κυβέρνηση και την Διεύθυνση του Οργανισμού μας, σειρά πρωτοβουλιών:
Θα θέλαμε να είναι όσο το δυνατόν σαφέστερο και περισσότερο του προφανούς ότι:
πρώτον η επικοινωνία μας με την κοινή γνώμη δεν σταματάει εδώ και δεύτερον τα στοιχεία που συλλέγουμε είναι πολύ περισσότερο αρνητικά από αυτά που μπορούσαμε να φανταστούμε στην αρχή.
Άρα, είναι προφανές ότι θα υπάρξει συνέχεια στη δημοσιοποίησή τους καθώς θα προχωράει η έρευνα, το μέγεθος της οποίας δυστυχώς, δεν μπορούμε ακόμα να προσδιορίσουμε.
Αυτός άλλωστε είναι ο ρόλος του εκκαθαριστή.
Θα συστήναμε, λοιπόν, σε όλους όσους θεωρούν ότι πρέπει να λησμονήσουμε το παρελθόν και να απολογούμαστε για τις αρνητικές συνέπειες που εκείνοι επισώρευσαν στον Ο.Α.Σ.Θ., να είναι προσεκτικότεροι.
Τους βεβαιώνουμε ότι η Διεύθυνση του Ο.Α.Σ.Θ. και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε όσα εμπόδια και τρικλοποδιές κι αν υπάρξουν.